Κρουαζιέρα : Ανάπτυξη με υποδομές και χωρίς δεσμεύσεις

Επενδύσεις σε υποδομές αλλά και απλοποίηση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος προϋποθέτει η προσέλκυση των διεθνών εταιριών κρουαζιέρας για homeporting στο λιμάνι του Πειραιά.

Η ανάπτυξη της κρουαζιέρας και ιδιαίτερα της κυκλικής, αποτελεί έναν από τους πιο ζωτικούς κλάδους για τον τουρισμό της Αττικής, ωστόσο ...
κύκλοι της κρουαζιέρας υποστηρίζουν ότι οι δεσμεύσεις που προκύπτουν από τη σύμβαση που θα επιτρέπει την εκτέλεση περιηγητικών πλόων από πλοία με σημαία τρίτων χωρών με αφετηρία ελληνικούς λιμένες, λειτουργούν ανασταλτικά για τις εταιρίες που δραστηριοποιούνται σε ένα καθεστώς ελεύθερης αγοράς.

«Σε μια ελεύθερη οικονομία και με την αστάθεια του τουρισμού, οι εταιρίες διστάζουν να μπουν στη διαδικασία να δεσμευτούν για οτιδήποτε», σημειώνει ο κ. Γ. Παλιούρας, γενικός διευθυντής της εταιρίας Cruise Experts Hellas, η οποία αντιπροσωπεύει στην Ελλάδα διεθνείς εταιρίες κρουαζιέρας και επισημαίνει την πρόσφατη αναστολή των προσεγγίσεων της Costa στην Τυνησία και την Αίγυπτο εξαιτίας των αναταραχών. Παράλληλα επισημαίνει ότι η επένδυση των εταιριών κρουαζιέρας στην ελληνική αγορά θα είναι μια διαδικασία που «θα εξελιχθεί σε βάθος χρόνου», ίσως αργότερα από το 2012 και μπορεί να αποτυπωθεί από το 2013 και το 2014, εφόσον «επιμείνουμε προς τη σωστή κατεύθυνση». Αυτή περιλαμβάνει περαιτέρω εγγυήσεις αλλά και έργα υποδομών, τόσο στο λιμάνι του Πειραιά, όσο και στη σύνδεσή του με αξιοθέατα της Αθήνας. Την ίδια ώρα επισημαίνεται και ο ανταγωνισμός στην περιοχή, με την Κωνσταντινούπολη να αναδεικνύεται σε προορισμό homeporting.

Σύμφωνα με στοιχεία για τη διακίνηση επιβατών κρουαζιέρας που ανακοίνωσε ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς την Τρίτη 1η Φεβρουαρίου, τα κρουαζιερόπλοια που προσέγγισαν το λιμάνι του Πειραιά το 2010 ανήλθαν σε 883 έναντι 877 το 2009 σημειώνοντας άνοδο κατά 0,7%. Επίσης οι επιβάτες κρουαζιέρας που επιβιβάσθηκαν στο λιμάνι του Πειραιά ανήλθαν σε 452.855 το 2010 έναντι 415.260 το 2009, σημειώνοντας άνοδο 9,1%, ενώ οι επιβάτες transit μειώθηκαν κατά 8,6% σε 1.474.581 το 2010 έναντι 1.612.746 το 2009. Από μελέτες έχει διαπιστωθεί επίσης ότι ο επιβάτης ξοδεύει 105 ευρώ στο λιμάνι αφετηρίας και 40 με 50 ευρώ στα ενδιάμεσα λιμάνια, ενώ μόνο στον Πειραιά εκτιμάται ότι οι άμεσες δαπάνες των επιβατών το 2008 έφτασαν τα 122 εκατ. ευρώ.
 
Η Ελλάδα αποτελεί κορυφαίο προορισμό σε προσεγγίσεις κρουαζιέρας καθώς το 2009 4,973 εκατομμύρια άτομα επέλεξαν τη χώρα, ποσοστό που ανέρχεται στο 20,9% μεταξύ των ευρωπαϊκών προορισμών. Ωστόσο τα άμεσα έξοδα της βιομηχανίας κρουαζιέρας για το ίδιο έτος στη χώρα υπολογίζονται στα 598.000 ευρώ, με 503.000 άτομα να έχουν επιβιβαστεί από την Ελλάδα (ποσοστό 10,4% μεταξύ των Ευρωπαϊκών προορισμών), έναντι 1,7 εκατ. ατόμων που επιβιβάστηκαν από την Ιταλία (35,3%), σύμφωνα με στοιχεία του συνεδρίου του European Cruise Council (ECC). Παράλληλα και ο κλάδος της κρουαζιέρας παρουσιάζει αξιόλογο ρυθμό ανάπτυξης καθώς πάνω από 4,9 εκατ. Ευρωπαίων έκαναν κράτηση εισιτηρίων μέσα στο 2009, ποσοστό μεγαλύτερο κατά 12,1% σε σχέση με το 2008, εκπροσωπώντας ταυτόχρονα το 29% όλων των επιβατών κρουαζιέρας παγκοσμίως.