Με το Αριστείο Καλών Τεχνών για την προσφορά της στην ελληνική γλυπτική μέσα από το «πρωτοποριακό και εκφραστικό της έργο», η Ακαδημία Αθηνών βραβεύει την γλύπτρια Ναταλία Μελά, στην πανηγυρική της συνεδρίαση την...... ερχόμενη Πέμπτη, ενόψει του εορτασμού της 25ης Μαρτίου.
«Είμαι πολύ συγκινημένη και θα ήθελα να εκφράσω τις ευχαριστίες μου στο ίδρυμα της Ακαδημίας» δηλώνει η υπερήλικη γλύπτρια.
«Αυτό το Αριστείο είναι για μένα, μια μορφή δικαίωσης ενός έργου ζωής. Οι λαμπροί επιστήμονες, που με τίμησαν με το Αριστείο αυτό, μου έδωσαν νέα φτερά και δύναμη για να εργαστώ ακόμη. Εύχομαι να μου το επιτρέψει ο Θεός».
Η αλήθεια είναι ότι στα 88 της χρόνια, η Ναταλία Μελά διατηρεί ακόμα το κέφι και την ενέργεια της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Περνά καθημερινά πολλές ώρες στο ατελιέ της, ετοιμάζοντας την επόμενή της έκθεση.
Αν συμβεί να είναι ανοιχτή η αυλόπορτα στον αριθμό 5 της οδού Μουρούζη, το βλέμμα του περαστικού δεν μπορεί παρά να διασταυρωθεί με μοντέρνα μνημειακά γλυπτά, εμπνευσμένα από την ελληνική μυθολογία και τους λαϊκούς θρύλους της νεότερης ελληνικής ιστορίας. Από το «εικονοστάσι» της Ναταλίας Μελά, μετουσιωμένα σε τέχνη, με τόλμη και γνώση.
Η ορειχάλκινη Αρτεμις, ο Ορφέας με την λύρα του και ρωμαλέοι πολεμιστές, ο Διγενής Ακρίτας, ο Αϊ Γιώργης ο δρακοκτόνος και η Μπουμπουλίνα, συνυπάρχουν με το ζωϊκό και διονυσιακό στοιχείο που ξεπηδά από άλλα έργα της γλύπτριας: τις σιδερένιες κατσίκες , ταύρους, πετεινούς και άλλα δίποδα και τετράποδα του ζωϊκού βασιλείου, έργα φτιαγμένα από την γλύπτρια με παιχνιδιάρικη και ειρωνική διάθεση.
Μια προσωπικότητα που συνδυάζει τον οικογενειακό της μύθο, με την ελευθερία της μεγαλοαστικής της καταγωγής. Εγγονή του Παύλου Μελά από τον πατέρα της και του τραπεζίτη Ιωάννη Πεσμαζόγλου από τη μητέρα της. Η άλλη της γιαγιά, η Μελά, ήταν αδελφή του Ίωνος Δραγούμη.
Λοιπόν είχα όλα αυτά επάνω μου» έχει πει η ίδια. Κι αντί «να παντρευτεί και να γίνει μια κυρία του καλού κόσμου και να ησυχάσει» όπως ήθελε η οικογένειά της, έδωσε κρυφά εξετάσεις στην Καλών Τεχνών,το 1942. Σπούδασε με καθηγητές τον Δημητριάδη και τον Τόμπρο και ταυτόχρονα δούλεψε στο εργαστήρι του Απάρτη, τον οποίο θαύμαζε.
Στα φοιτητικά της χρόνια στρατολογήθηκε στο Κομμουνιστικό Κόμμα, από το οποίο αποχώρησε σύντομα γιατί όπως λέει , «είχε αρχίσει να καταλαβαίνει ότι δεν τους ενδιέφερε απλώς να διώξουμε τους Γερμανούς και τους Ιταλούς».
Τότε ήταν που ο Κατσίμπαλης της κόλησε το παρατσούκλι «βασιλοκομμουνίστρια».
Η Ναταλία Μελά , η Νάτα όπως την αποκαλούν οι φίλοι της, είχε το ένστικτο και την τύχη να συναναστραφεί με σπουδαίες φυσιογνωμίες. Οι παρέες της ήταν ο Εγγονόπουλος,ο Εμπειρίκος, ο Ελύτης, οΣαχτούρης,ο Καββαδίας,ο Μόραλης,ο Νικολάου,ο Τσαρούχης και άλλοι ζωγράφοι και ποιητές, της περίφημης γενιάς του 30.
Ερωτεύτηκε τον δικό της «ήρωα», τον κορυφαίο αρχιτέκτονα Άρη Κωνσταντινίδη, με τον οποίο απέκτησαν τα δύο τους παιδιά, τον Δημήτρη και την Αλεξάνδρα.
Το έργο της , έχει παρουσιαστεί σε πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Το 2008, το Μουσείο Μπενάκη διοργάνωσε μια μεγάλη αναδρομική του έργου της, με περισσότερα από 160 έργα από την προσωπική της συλλογή , από την Εθνική Γλυπτοθήκη, από το Πολεμικό Μουσείο και από πολλές ιδιωτικές συλλογές της Ελλάδας και του εξωτερικού.
Νατάσσα Δομνάκη
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ