Το εύρος της εικαστικής παρέμβασης του μεγάλου Έλληνα ζωγράφου Γιάννη Μόραλη στην αναβάθμιση δημόσιων κτιρίων και κατοικιών, αποκαλύπτει η έκθεση «Οι αρχιτεκτονικές συνθέσεις του Γιάννη Μόραλη.
Με οδηγό την αίσθηση», που οργανώνει το Μουσείο Μπενάκη, δέκα χρόνια μετά το μεγάλο αφιέρωμα του Μουσείου με τίτλο... «Άγγελοι, Μουσική, Ποίηση».
Η εικαστική παρέμβαση του Γιάννη Μόραλη σε δημόσια κτίρια είναι γνωστή και εγκαινιάστηκε το 1959 με τις συνθέσεις, που κοσμούν τις δύο όψεις του ξενοδοχείου Χίλτον.
Τον Φεβρουάριο του 2009, λίγους μήνες πριν φύγει από την ζωή, ο καλλιτέχνης δώρισε στο Μουσείο Μπενάκη, 120 έργα του, μακέτες και προσχέδια των αρχιτεκτονικών συνθέσεων, που φύλαγε στο εργαστήριό του. Η δωρεά αυτή προς το Μουσείο, η οποία παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη, τον Οκτώβριο του 2010 στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Δημήτρια, αποτελεί ένα ανεκτίμητο αρχείο μαρτυριών, δεδομένου ότι ορισμένες από τις κατασκευές αυτές έχουν καταστραφεί ή δεν πραγματοποιήθηκαν ποτέ.
«Ο σεβασμός για τα υλικά και η έγνοια για τη λειτουργικότητα του αποτελέσματος δεσπόζουν στις αρχιτεκτονικές προτάσεις του Μόραλη. Όπως αντιλαμβανόμαστε από τα προσχέδια, οι αρχιτεκτονικές σχεδιαστικές του προτάσεις δεν είναι αυτόνομες εικαστικές προσθήκες, που επιβάλλονται σε ένα χώρο απλά για να τον διακοσμήσουν. Αντίθετα, στοχεύουν στην οργανική σχέση της σύνθεσης με την ταυτότητα του οικοδομήματος (ξενοδοχείο, τράπεζα κτλ.) και τη συγκεκριμένη τοποθεσία (βουνό, θάλασσα κ.λπ.) και ταυτόχρονα στον διάλογο με τον περιβάλλοντα χώρο και το φως». σχολίασε σε σημερινή συνέντευξη Τύπου στο Μουσείο Μπενάκη η Φανή- Μαρία Τσιγκάκου, που έχει αναλάβει την επιστημονική επιμέλεια της έκθεσης. Σημείωσε δε, πως η οικοδομική, τα μαθηματικά και η γεωμετρία, δεν είναι ξένες επιστημονικές περιοχές στην τέχνη του Μόραλη.
«Οι αρχιτεκτονικές του παρεμβάσεις δεν μπορούν να θεωρηθούν πάρεργα, αλλά εκφραστικές αναζητήσεις μίας ολοκληρωμένης καλλιτεχνικής προσωπικότητας, που καταπιάστηκε με άλλα είδη δημιουργίας με σοβαρότητα, τόλμη και γνήσιο ενθουσιασμό», τόνισε.
Όπως ανακοίνωσε η πρόεδρος του Μουσείου Μπενάκη, Αιμιλία Γερουλάνου, μία μεγάλη αναδρομική έκθεση του Γιάννη Μόραλη για τα εκατό χρόνια από τη γέννηση του καλλιτέχνη θα πραγματοποιήσει το Μουσείο σε συνεργασία με το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης (ΜΙΕΤ) και την Γκαλερί Ζουμπουλάκη στα τέλη του 2015- αρχές 2016.
Εξάλλου, το ΜΙΕΤ και η Γκαλερί Ζουμπουλάκη, με την επιστημονική επιμέλεια του Νίκου Παΐσιου, έχουν από καιρό ξεκινήσει την καταγραφή των έργων του Γιάννη Μόραλη με στόχο τη δημιουργία ενός catalogue raisonn?, που ήδη πραγματοποιείται με δημόσιες ανακοινώσεις και διαδικτυακές εκκλήσεις σε μουσεία, ιδρύματα και συλλέκτες με σκοπό να καταγραφούν και να φωτογραφηθούν τα έργα, που βρίσκονται στην κατοχή τους.
Ακόμα, όπως έγινε γνωστό σήμερα, μία ξύλινη επένδυση τοίχου (5x18 μέτρα), έργο του Γιάννη Μόραλη, που ανήκε στη Citibank της πλατείας Κολωνακίου, δωρίστηκε στο Μουσείο Μπενάκη και είναι πιθανό να εκτεθεί στο μέλλον στο νέο κτίριο του Μουσείου, επί της οδού Πειραιώς.
Σε διάστημα 40 περίπου χρόνων, ο Μόραλης σε συνεργασία με σημαντικούς Έλληνες αρχιτέκτονες ανέλαβε την κόσμηση μεγάλων αρχιτεκτονικών επιφανειών και χώρων σε κτίρια, ξενοδοχεία, τράπεζες και κατοικίες.
Αξίζει να αναφερθούν οι παρεμβάσεις στα ξενοδοχεία Mont Parnes, Mediterranean (Ρόδος), Αμαλία (Δελφοί), Ξενία (Κέρκυρα) και Astir (Βουλιαγμένη), σε καταστήματα της Τράπεζας της Ελλάδος, της Εθνικής Τράπεζας, της Citιbank και της Τράπεζας Πειραιώς, στα Υπόστεγα του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς, στο εστιατόριο Διόνυσος στου Φιλοπάππου, στη Σχολή Μωραΐτη, στο Δημαρχείο Αθηνών, καθώς και στον Σταθμό Πανεπιστήμιο του Μετρό.
Η έκθεση «Γιάννης Μόραλης - Αρχιτεκτονικές Συνθέσεις», εκτός από τα έργα της δωρεάς περιλαμβάνει και συνοδευτικό υλικό -σχέδια, ακουαρέλες, λάδια, μακέτες, φωτογραφικό υλικό, κεραμικά καθώς και δείγματα αρχιτεκτονικών στοιχείων- που αναζητήθηκε και εντοπίστηκε σε ιδιωτικές κυρίως συλλογές.
Την έκθεση συνοδεύει εικονογραφημένη έκδοση 280 σελίδων με 200 περίπου φωτογραφίες, έκδοση που αποτελεί την πρώτη πλήρη παρουσίαση των αρχιτεκτονικών δημιουργιών του Μόραλη.
Τα κείμενα, που υπομνηματίζουν τα έργα, αποτελούν προσωπικά σχόλια και μαρτυρίες του ίδιου του καλλιτέχνη. Η έκδοση περιλαμβάνει επίσης αδημοσίευτα κείμενα των Σπύρου Κονταράτου και Θύμιου Παπαγιάννη, καθώς και ορισμένα, ήδη δημοσιευμένα, των Αλέξανδρου Ξύδη, Μαρίνου Καλλιγά και Νίκου Παπαδάκη, τα οποία εστιάζουν στη δημιουργική συμβολή του Γιάννη Μόραλη στην αρχιτεκτονική, αλλά και στη διεύρυνση ενός γόνιμου πλαισίου συνεργασίας αρχιτέκτονα και εικαστικού.
Τα διαφωτιστικά κείμενα σε συνδυασμό με την ποικιλία του εικονογραφικού υλικού συγκροτούν ένα μοναδικό αρχείο για τους μελετητές του αρχιτεκτονικού έργου του μεγάλου Έλληνα καλλιτέχνη.
Η έκθεση εγκαινιάζεται αύριο (20:00) στο παλιό κτίριο του Μουσείο Μπενάκη από την υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Τίνα Μπιρμπίλη, και θα διαρκέσει έως τις 30 Απριλίου.
ΠΗΓΗ: